B.C. Broekhin - Opbrengst ouderpanel april 2015.

Wat voor onderwijs willen we aanbieden?

Rekenen combineren met andere vakken, bijv. koken. 
Bij elk vak wordt er gerekend, integreer dat. Dat maakt het voor kinderen functioneel en leuker. Veel kinderen hebben al een antipathie opgebouwd tegen rekenen (ervaringen uit het verleden) en in een typische 'leersetting' wordt dit versterkt.
Geef rekenen een bewuste, expliciete en weloverwogen plek binnen overige vakken!

Onderwijs zo breed mogelijk aanbieden.
Er wordt op (alle) scholen veel kennis aangeboden die je eigenlijk niet echt nodig hebt. Er zouden nieuwe vakken moeten komen die je leren om problemen waar je tegenaan loopt te tackelen. Problemen die iedereen in deze maatschappij kan tegenkomen.

Kinderen moeten leren zelfstandig en creatief te denken.

Er moet een goede balans worden gezocht tussen didactiek en competenties.

Het onderwijs moet functioneel zijn: wat je leert op school moet ook van belang zijn en betekenis hebben daarbuiten.

De passie van het kind in het centrum zetten en de school/ vakken daar omheen bouwen.

Thema overgangsnormen.

Informatie vooraf:
De school heeft geen overgangsnormen voor overgang naar leerjaar twee, drie en vier. De vergadering van docenten beslist over overgang en plaatsing niveau.
Voor de slaag-zakregeling eindexamen gelden de wettelijke normen.

De inbreng van de aanwezige ouders (8) is als volgt samengevat:

Voor sommige leerlingen zijn overgangsnormen een bedreiging: bijvoorbeeld minder cognitief gerichte leerlingen van het vakcollege.
Voor anderen zijn overgangsnormen een stimulans, kinderen in de puberteit zijn gebaat bij duidelijke regels (normen) vooraf.
Brede ontwikkeling met meer vakken wordt ondersteund. Deze vakken moeten dan allemaal meewegen bij de overgang en niet alleen de vakken die in het aansluitende jaar gegeven worden.
Enquête:
Nul ouders wensen geen overgangsnormen
2 ouders wensen overgangsnormen
6 ouders wensen overgangsnormen in combinatie met een verantwoordelijkheid van de docenten vergadering in het belang van de leerling hier van af te wijken, de zogenaamde bespreekgevallen

Groeperingsvormen.

De verschillende groeperingsvormen binnen school zijn besproken.
Allereerst de niveaugroepen in leerjaar en 1 en 2. Ouders geven aan dat zij liever een indeling zien op gelijke niveaus, dat wil zeggen homogene groepen. Voornaamste argument hiervoor is dat zij een negatieve beïnvloeding bemerken door klasgenoten met een ander niveau. Zij hebben het gevoel dat wanneer leerlingen in één klas zitten met hetzelfde niveau dit ten goede komt aan hun werkresultaten en –tempo. Bovendien stelt men de vraag waarom in het Primair Onderwijs wordt toegewerkt naar het geven van een toegespitst niveau-advies (bv Kader, Gemengd of Theoretisch) en dit in de eerste jaren van het Voortgezet Onderwijs weer breder wordt getrokken door plaatsing in een KGT-klas. Mogelijkheid tot doorstroom van het ene niveau naar het andere is natuurlijk wenselijk, maar de voorkeur van de ouders is dit te doen vanuit een homogene niveaugroep.
De reactie van de ouders op stamgroepen is dat zij hier geen positieve effecten van zien, het beoogde doel dat leerlingen uit verschillende leerjaren van elkaar leren zien zij niet terug, sterker nog, zij zien een negatief effect, ook door de leeftijdsverschillen die er toch zijn (en groot kunnen zijn). Het sociale aspect zit volgens ouders voldoende in andere (schoolse) situaties.

Ter sprake kwam het mentoraat dat nu toebedeeld is aan de stamgroepen in de vorm van twee mentoren. Ouders vinden het een voorwaarde dat de mentor ook les heeft aan de kinderen in zijn/haar mentorgroep.

Belangrijk vinden de ouders ook wie er voor de klas staat, motivatie voor een vak wordt mede bepaald door de docent die het vak doceert. Ouders brengen het idee in om leerling enquêtes te gebruiken om docenten te laten reflecteren op hun lessen.

Laatste opmerking is de vraag om ook binnen de nieuwbouw en het samengaan van twee vestigingen de kleinschaligheid van de school te bewaken. Dit vinden ouders een zeer prettige kwaliteit van onze school, bewaar dat binnen een nieuw, gezamenlijk gebouw door bv de indeling.

Overig nieuws

  • Boekje centraal eindexamen 2018

    Op deze pagina staan de boekjes voor het centrale eindexamen Swalmen en Reuver.

    Lees meer...

  • Enquête tevredenheid en veiligheid

    Veiligheid en welzijn voor onze leerlingen zijn belangrijke aandachtspunten.Wij zijn van mening dat er op

    Lees meer...

  • Deelname aan onderzoek

    Onze school, locatie Swalmen, is uitgekozen om deel te nemen aan een internationaal onderzoek naar kennis

    Lees meer...

  • Studiedag

    Zoals u wellicht weet zal er binnen enkele maanden worden gestart met de renovatie en verbouwing

    Lees meer...

  • SE2-week Swalmen

    In de periode van dinsdag 2 april tot en met dinsdag 10 april 2018 vindt de

    Lees meer...

  • SE2-week Reuver

    In de periode van dinsdag 2 april tot en met maandag 9 april 2018 vindt de

    Lees meer...

  • Extra lessen

    Om diverse redenen, o.a. excursies en de griepepidemie, zijn er de afgelopen weken een aantal lessen

    Lees meer...

  • Bezoek gemeentehuis

    Op maandag 19 maart gaan de 3e-jaars leerlingen in het kader van maatschappijleer (TL) of staatsinrichting

    Lees meer...